At gå fra flaske til grød

29. januar 2020

Alder:
7 mdr.

At gå fra flaske til grød

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvordan og hvor hurtigt man overgår fra flaske mme til ren grød, mos og senere alm mad.

Tvillinger 7 mdr gamle - (5 mdr fra terminsdato)

Vores dag ser sådan ud

7.45 står op
8.40 flaske 160 ml
9.45 ligges til lur
11.30 grød ( de deler 1 dl)
12.30 flaske 160 ml
13.00 ligges til lur
16.00 flaske 160 ml
17.00 ligges til lur
17.45 mos ( de deler 1 dl)
19.00 flaske 180 ml
19.30 kommer i seng
5.30 flaske 160 ml

Vi startede grød til frokost start januar og startede mos til aften for en uge siden. Planlægger at starte grød til morgen om en uge. Deres maver er noget træge, så vi kører langsomt frem.

Nå men spørgsmålet er - selvom vi nu i 3 uger har kørt grød og nu mos - så syntes jeg ikke rigtig det har rykket på deres mængde af mme...??? Lige bortset fra flasken kl 19 - der har de før drukket 220 ml og nu kan jeg ca få 160-180 ml i dem.
Men vil de bare selv spise mindre og mindre mme når tilbudt - eller skal man fjerne et mme måltid..???
Mon de bare selv automatisk udfaser indtaget..??

Min plan er når de får grød/mos x 3 dagligt vil jeg ligeså stille øge mængden til at de deler 1 1/2 dl, 2 dl mm som du før har anbefalet.

Men er også i tvivl om hvor længe de skal have flaske om natten...?
De har nu i et par måneder spist mme kl 19 og så først vågnet ca ved 5 tiden til flaske og sovet videre bagefter. Men når de får ren grød, mos kan de vel ikke holde fra kl 19 til næste morgen ved ...

Annonce

... 7-8 tiden uden en flaske...?

Jeg må indrømme at jeg nu er begyndt at sætte vækkeur til 5.30 for at give dem flaske- og vækker dem jo så til det. De vågner ikke selv ved 5 tiden som tidligere. Grunden til jeg vækker dem er, at de kan få flaske og falde i søvn igen - og jeg kan stå op 7.30 og komme på forkant med vask af natflasker, egenomsorg mm inden de vågner ca 7.45. (Jeg er alene med tvillingerne).

Men de vågner jo ikke pga sultfølelese - men vågner fordi det er mit behov... Det ved jeg ikke om er helt i orden...? Og jeg ved ikke om det er dumt og det kommer til at bide mig i r.... - fordi jeg fastholder dem i at spise på det tidspunkt og det vil blive sværere og sværere for mig at ændre/ stoppe senere...???

Og lige et tillægs spørgsmål til sidst. Siden de startede grød, mos - er de begyndt at sove rigtig dårligt om dagen. Før sov de 2 timer formiddag og 2 timer eftermiddag. Nu sover de 30-40 min formiddag og eftermiddag kan jeg godt få dem til at sove 2 timer- men det kræver at jeg efter de første 30 min må gå imellem de to mange gange for at få dem til ro og give sut.

Jeg ved godt de sover godt om natten med få sutte opvågninger og kun en enkelt flaske opvågning. - og de er jo selvfølgelig også blevet ældre og kræver ikke så meget søvn som før. Men alligevel - jeg kan ikke forstå det. Og det gør at jeg fra 7 - 19 nærmest ikke har nogen pause og nærmest ikke sidder ned. Nogen gode råd...??

Med venlig hilsen
Tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin